Hèt antwoord tussen designers, programmeurs en moderators.

DODO heeft dè oplossing gevonden voor de ultieme samenwerking tussen partijen.

En hiermee lossen wij een hele reeks problemen op die designers, websitebouwers en content moderators met elkaar hebben. Eerst een kleine toelichting want het ontstaan van deze nieuwe aanpak is een enorm terugkomend dilemma wat wij al van honderden ondernemers ondertussen in alle soorten en smaakvariaties te horen hebben gekregen. Ik ga het nog even aandikken… hierdoor zijn internetbedrijfjes (en nog steeds) letterlijk door failliet gegaan omdat ze er te makkelijk over dachten.

Dit is een pittig (ofwel lang) artikel geworden. Maar om het goed toe te lichten verdient het om vanuit alle kanten goed te belichten. Ben jij een van deze partijen hieronder? En heb je ooit vervelende problemen gehad omtrent een website van een klant waarbij je niet meer wist wat je moest doen? Of dat de programmeur of website bouwer je niet kon of wilde helpen en je op een gegeven echt vast liep? Dan is het echt de moeite waard om verder te lezen. Boeit dit je niet en wil je gewoon lezen wat DODO ROWS is en wat jij hiermee kan doen klik dan hier en ga direct naar het artikel over DODO ROWS.

Geen zin om te lezen? Begrijpelijk, bekijk dan de video hieronder daarin wordt hetzelfde uitgelegd.

Introductie, de partijen:

de Webdesigner

Een webdesigner wil graag nadat een website is opgeleverd het ontwerp en layout van de site goed blijft. En dus het liefste zou hij iedere aanpassing uitvoeren om zo het ontwerp te bewaken. Maar dat is helaas een utopie want uiteindelijk wil de klant, content moderator, tekstschrijver, assistent, secretaresse of anders bepaalde content toevoegen. En daar zal echt niet altijd de webdesigner bij betrokken worden.

de Programmeur of Website bouwer

De programmeur wil graag een zo’n duidelijk mogelijk ontwerp van ‘de webdesigner’ zodat hij zo nauwkeurig mogelijk zijn werk kan uitvoeren naar de volle tevredenheid van de klant. Een nog betere programmeur wil ook dat de site de komende jaren vlekkeloos en snel functioneert en zal dus in de gaten houden wat voor elementen er allemaal aan een site worden toegevoegd en zal bepalen wat wel of niet verstandig is. Ik zeg hier de programmeur of website bouwer omdat dat ook twee verschillende groepen zijn ons inziens. Kort gezegd vinden wij een website bouwer iemand die een WordPress site kan installeren en voorzien van plugins om zijn/haar doel te bereiken en een programmeur een echte professional die veel verder en dieper in de materie zit en dus een veel bredere ondersteuning kan bieden.

de Content leverancier of moderator

Deze groep mensen wil graag teksten, plaatjes, video’s en content verrijkende zaken toevoegen aan een site. Dit ten behoeve van marketing, communicatie, sale etcetera. Hier hebbben zij allerlei ideëen over en tevens zullen deze in de toekomst ook nieuwe items en ideëen willen verwerken in de site. Logisch. Dit zijn vaak de klant zelf, een assistent (of virtuele assistent), secretaresse, copywriter etcetera.

de Website onderhouder

Zo noemen we de partij maar even voor het gemak die verantwoordelijk wordt gesteld voor de continuïteit van de website. Ofwel de werking. Draait hij nog en niet geheel onbelangrijk is hij nog steeds gezond, snel, toegankelijk etcetera.

de Hosting leverancier

oor het gemak laten we deze even hier even buiten, laten we er van uit gaan dat de website onderhouder tevens verantwoordelijk is voor alle hosting gerelateerde zaken zoals email, domein en hosting.

de ICT’er

De partij van de klant die het onderhoud van de computers verzorgt dus ook hardware. Zaken zoals backupsysteem, server, software, internet en telefonie.

Je ziet het zijn heel wat partijen zo bij elkaar en natuurlijk kan het zijn dat je geen moderator hebt of een ICT bedrijf of zelfs iemand die je website onderhoud. Of is je ICT bedrijf tevens je hosting leverancier en website onderhouder alhoewel deze 2 zaken normaliter geen diensten zijn voor een ICT onderneming en de meeste deze ook dus niet aanbieden mede vanwege het verhaal wat ik hier afgeef.

de Eindklant

Gewoon, de eindklant. Degene waar de site uiteindelijk voor in opdracht gemaakt is en degene die er baat bij heeft dat de site altijd zo goed mogelijk presteert wat het doel ook moge zijn.

Het dilemma, komt ie

Programmeurs en goede webdesigners verafschuwen de zgn. Pagebuilders of Layoutbuilders en/of hoe het ook heten mag. De drag-n-drop bouwsteen programma’s. En met een hele simpele en tevens zeer goeie reden. Ze zijn zwaar, bevatten veel onnodige code, werken zwaar vertragend, zijn niet consequent, buggy en bevatten 1000-en-1 dingen die niet gebruikt worden maar wel ingeladen worden in de website, vaak op iedere pagina opnieuw. Daarnaast slopen moderators en eindklanten hiermee in no-time het ontwerp en layout van een met zorg opgezette homepage bijvoorbeeld. En is er geen stijl meer te ontdekken los van de welbekende stijl van de gebruikte pagebuilder.

Daarmee is de kans op potentiële problemen op korte of lange termijn dus zeer groot (dus risico van uitval van site).

Daarentegen zijn website bouwers (weet je nog ’t verschil tussen website bouwers en programmeurs) en content leveranciers vaak gek op deze drag-n-drop builders want ze kunnen immers elementen toevoegen ter verrijking van de content. Snel een salespage maken of een landingspag. Heel begrijpelijk. Enkel is deze groep niet bezig met het wel-en-wee van de techniek, snelheid, veiligheid. Dat is immers de schone taak van de website bouwer, programmeur en/of website onderhouder. En daarmee belanden partijen veelal in uiteenlopende dilemma’s wanneer een site er de brui aangeeft en begint maar al te vaak de dans genaamd  ‘afschuiven’.

Afschuif scenerio en ervaring

Dus, site kaput, om welke reden dan ook begint het vaak bij de klant. Die belt zijn contactpersoon, vaak de webdesigner. Die zal zijn klant moeten bedienen dus die belt vervolgens zijn website bouwer of programmeur. Die partij hebben 99 van de 100 keer géén onderhoudsovereenkomst met die initiële klant. Indien wel, dan weet een website bouwer al te vaak niet het probleem op te lossen omdat deze gewend is om WordPress sites out-of-the-box te leveren dus weet het prima te installeren allemaal. Hop, template van een of andere marktplaats er in, plugin hier, plugin daar en hopla website, prachtig allemaal, superblij en supersnel.

Maar… is het echt allemaal zo makkelijk… en voor de korte en lange termijn hoe zit dat… Wanneer er problemen ontstaan weten deze groepen zich vaak geen raad maar gelukkig daar is dan wel weer een plugin voor ;). Welja, gooi er gewoon nog een plugin bovenop. Geloof me, wij hebben dit tientallen keren zo niet al honderden keren gehoord van, vaak nieuwe, klanten. Fijn voor ons overigens maar dit zijn altijd klanten met een rugzakje natuurlijk waarbij wij ons dubbel moeten bewijzen om hun vertrouwen terug te winnen, wat overigens bij ons geen probleem is en vaak tot erg goede langdurige klantrelaties leidt.

Dussss die website bouwer gaat kijken, constateert dat er een hele riedel plugins in geïnstalleerd , wellicht geplaatst door een van de content leveranciers of soms zelfs de klant, omdat die ook toegang tot de site heeft gehad, en schuift het dan ook op die partij ook af. Wordt het technischer of is er geen sprake van een content moderator dan schuiven ze het vaak af op de hosting partij en aangezien ze die niet zelf leveren (want de klant heeft dat geregeld) mag de klant het lekker uitzoeken allemaal. Vervolgens mag de webdesigner dat gaan meedelen aan zijn klant.

Klantreactie

Hoe denk je dat de klant zal reageren? Goed die hoef ik niet in te vullen natuurlijk. Maar goed, de webdesigner gaat op zoek naar een oplossing en daar komt ie.

HOE DAN OOK > Die oplossing gaat hem bergen tijd kosten en waarschijnlijk ook geld ongeacht wie het probleem gaat oplossen…

EN WIE GAAT DAT BETALEN?

De klant? Haha, vergeet het maar… dus het wordt er al met al niet vrolijker van (klinkt bekend!). Het maakt niet uit hoe je het went of keert dit kost website bouwers of content moderators en webdesigners bergen (negatieve) tijd en energie. En hoe meer van dit soort klanten, en/of hoe langer ze dit volhouden zo te werken, hoe meer en groter de problemen worden. Tot op een punt dat men niet meer aan werken toe komt en alleen maar problemen aan het oplossen maar ook in een negatieve spiraal terecht komen. Facturen sturen is er niet meer bij want die gaat die klant toch niet betalen.

Ik heb dit al zo vaak zien gebeuren ook vanuit de kant van de website bouwer, programmeur en webdesigner. Wij hebben zelfs een aantal keren complete klantportfolio’s overgenomen van bedrijfjes enkel en alleen omdat men het niet meer aan kon en vanwege dit scenerio. Wederom heel fijn voor ons, maar niet zo fijn voor alle gedupeerden. En vaak was de oplossing voor zo’n klant toch om opnieuw te beginnen omdat het al helemaal uit de hand was gelopen en nieuw sneller en goedkoper was dan eindeloos repareren.