Het toverwoord tussen klanten en techneuten.

Wederzijds begrip…

Daar is heel vaak nogal gebrek aan tussen (eind)klanten ofwel gebruikers en techneuten (van de techniek weet je wel =)

Ik kreeg onlangs een mailtje van een van onze wederverkopers die een klant had die geïrriteerd begon te raken over het niet werken van zijn/haar mail. In dit geval ging het om mail verzonden uit Mailchimp dus een extern nieuwsbriefsysteem waar wij verder helemaal niets mee te maken hebben en dus ook verder helemaal niets in kunnen betekenen. Althans niets kunnen betekenen, wij leveren een eigen nieuwsbriefsysteem waarbij de mail wel gewoon aankomt.

Wat was het geval, de email kwam bij ontvangers veelal in de spambox terecht wat heel normaal is bij gebruik van Mailchimp want Google bijvoorbeeld (Gmail dus) ziet alles afkomstig van de servers van Mailchimp standaard als reclame en zal het ook als zodanig markeren wat ook logisch is vanuit hun standpunt. Hier kan je verder niets aan doen, althans niet met het gebruik van Mailchimp.

In dit soort zaken ontstaat heel vaak de irritatie tussen een (eind)klant en techneuten. Denk aan websitebouwers, onderhouders, hostingpartijen. Omdat deze groep het op een gegeven moment niet meer kunnen uitleggen aan hun klant/gebruiker groeit aan beide kanten de irritatie en besluit een klant vaak om op zoek te gaan naar een nieuwe partij, vaak een die met veel beloftes uit de hoek komt van dat zij daar wel een oplossing voor hebben etcetera (euh, ja wij van DODO ook natuurlijk maar wij hebben hier dan ook echt een oplossing voor.

En dus, hop, op zoek naar de volgende partij waar ze (naar grote waarschijnlijkheid) weer precies hetzelfde gaan meemaken.

Been there, done that, seen it happen o so many times

En (even schouderklopje aan ons zelf ;)) want hierin proberen wij echt het verschil te maken en dat doen we ook. Dit kost ons aanzienlijk veel tijd moet ik zeggen maar we merken dat hier echt gebrek aan is. Het geduld en begrip voor non-techies zeg maar, om duidelijk te maken wat er nu precies aan de hand is. Vooral bij zaken omtrent email, instellingen, spam, reclame, nieuwsbrieven etcetera zien we dit gebeuren. Onze informatievoorziening zal hierin alleen maar verder groeien en binnenkort komen wij dan ook met onze eigen met cursussen. Niet die online versies waar je betaalt voor een hoop gereutel, maar echte, degene waar je echt wat aan hebt.

Tevens hebben we ook een nieuwe methodiek intern uitgedacht wat ook weer een nog mooiere toevoeging is voor dit verhaal tussen de klant, designer, bouwer, techneuten wat we DODO ROWS noemen (DODO RIJEN letterlijk vertaald). Daar kom ik in een ander artikel later op terug.

Dit verhaal steek ik vaak ook af aan mijn klanten, ze herkennen zich hierin vaak maar het allermooiste is dat ze bij het aangaan van een nieuwe zakelijke relatie met ons direct begrip gaan tonen vanaf dag 1. En dus met een open, frisse, heldere blik met ons aan de slag gaan i.p.v. direct de kop in de wind te gooien bij het eerste of geringste kleine probleempje of tegenslag omdat de irritatie van de vorige partij er eigenlijk nog steeds zit en ze eigenlijk er van uitgaan dat het nu ook wel weer zo zou gaan. Dus ga in gesprek met je klant en zorg er voor dat je technische zaken goed geregeld zijn het liefst bij 1 partij die echt alles voor je regelt zodat je niet van het kastje naar de muur wordt gestuurd maar zinvolle antwoorden op je vragen krijgt waarmee je verder kunt en verder komt.