We hebben lang nagedacht hoe we nu zouden moeten omgaan met het instellen van de email bij klanten en daar hebben we sinds deze week antwoord op. Misschien vraag je je af “hoezo het instellen van de mail… als ik een hostingpakket bestel dan moet de mail toch gewoon werken?”. En het antwoord daarop is “ja natuurlijk”. Maar dat bedoelen we hier niet. Ik heb het over het volgende:
Als hostingpartij ben je verantwoordelijk voor de aflevering van e-mail. Voor het instellen van je email ontvang je dan ook een e-mail met gegevens welke je kan gebruiken voor het instellen van je e-mailadres op je favoriete e-mailprogramma. Wij hebben meerdere hulp- en kennisartikelen geschreven op onze supportsite http://support.dodo.nl die uitleggen hoe je je emailadres kan installeren voor de meest gebruikte emailprogramma’s. Maar we merken dat het voor de meesten dan toch nog een flinke uitdaging is, 1 vinkje verkeerd en het werkt al niet en dat is natuurlijk frustrerend. Dus heb je een mannetje of ICT’er nodig die je hierbij helpt.
Maar de meesten bellen onze helpdesk, wat wij ook best logisch vinden natuurlijk. Alleen zijn de situaties zo enorm verschillend en ligt het vaak ook niet eens aan een foute instelling maar aan bijv. de software (kapot of corrupt) of het besturingssysteem (bijv. windows te verouderd) of een andere oorzaak die lastig te traceren is en niets te maken heeft met het instellen van de mail. En daar zit hem nou net het probleem. Wij helpen heel graag want wij willen gewoon dat alles top werkt. Maar we zijn geen ICT bedrijf alhoewel we soms denken van wel =). Dus dat vinden wij iets waar we het liefst een goede oplossing voor zouden bieden en die hebben we.
Het probleem: klanten weten vaak niet hoe de e-mail geïnstalleerd moet worden binnen een mailprogramma.
Onze oplossing die altijd werkt!
spoiler: het kan Gratissssssssss
Wij zijn al sinds jaren grote fans van Gmail en al helemaal van de Apps van Google ofwel hun product G Suite omdat dit al deze problemen in één klap oplost en waanzinnig goed werkt en uiteraard gebruiken wij het zelf ook dat geeft ook wel wat aan.
En dus hebben we besloten dat wij voortaan voor nieuwe gebruikers gratis het hoofd e-mailadres dat zij gebruiken in Gmail of G Suite in te stellen.
Daarnaast bieden we het ook aan om voor een klein bedrag hetzelfde te doen wanneer men gebruik wil maken van Office365 van Microsoft. Ook dat is een goede (cloud)oplossing, wij zijn enkel zelf fan van G Suite omdat dit echt heel simpel en goed is en Microsoft simpelweg complexer vandaar dat we dit ook niet gratis aanbieden. Wanneer je gebruik maakt van de tools van Google krijg je er ook meteen cloudsopslag en nog meer handige tools bij waar we ook fan van zijn en een aantal die we onze klanten ook echt aanraden zoals Analytics.
Direct aanmelden voor een G Suite account kan hier > Meld je direct aan bij G Suite
Daar tegenover staat wel dat wij het instellen van de mail in ieder ander programma voortaan niet gratis inrichten. Let op het gaat echt enkel om het instellen van de mail en natuurlijk niet over dat de mail wel of niet zou werken. We helpen natuurlijk gewoon nog steeds alleen, net als dat een ICT’er dat doet, moeten we hiervoor wel kosten voor in rekening brengen en is dit per situatie verschillend omdat iedere situatie ook zo verschillend is. En wanneer het een software probleem blijkt te zijn dan kunnen we het wellicht niet eens verder oplossen maar zal de tijd wel in rekening gebracht worden samen met een advies om het hardnekkige probleem verder aan te pakken.
Een lastige issue en beslissing was dit voor ons omdat we heel graag onze klanten verder helpen. Alleen kunt u zich hopelijk goed voorstellen, en dat benadruk ik ook iedere keer, dat wij niet verantwoordelijk zijn voor uw computer, besturingssysteem en software/programma’s die u gebruikt en de werking daarvan. Maar hiermee hebben we dus een geweldige oplossing die altijd werkt.